Dieta dla Sportowców

Październik 31, 2019 on 5:14 pm | In Dieta, Profilaktyka | Możliwość komentowania Dieta dla Sportowców została wyłączona

Dieta dla Sportowców zmienia się zgodnie z cyklem treningów i startów zawodnika.

Omawiana kuracja powinna dostarczać optymalną ilość energii w celu zabezpieczenia bilansu energetycznego specyficznego dla każdej dyscypliny sportu. Musi również dostarczać witamin i soli mineralnych oraz odpowiedniej ilości płynów, odpowiadających za termoregulację oraz utrzymanie równowagi kwasowo – zasadowej w organizmie. Warto pamiętać, że przy intensywnym wysiłku zawodnik może tracić nawet kilka litrów wody na dobę. Dlatego zalecane jest picie 3 – 4 litrów dziennie, w tym do każdego posiłku po 2 szklanki napoju (najlepiej soków owocowo – warzywnych oraz wody mineralnej niegazowanej). Między posiłkami wskazane jest również uzupełnianie strat wody w zależności od poczynionego wysiłku.

Jeśli sportowiec nieprawidłowo się odżywia, to może dojść do spadku/wzrostu wagi i pogorszenia jego wydolności. Jest to zjawisko szczególnie niepożądane przed startem w zawodach.

Jak już wspomnieliśmy Dieta dla Sportowców nie jest jednolita, zwłaszcza że niektórzy uprawiają sport w celu zachowania szczupłej sylwetki, a inni wyczynowo. Jest jednak kilka zasad, które są wspólne dla obydwu typów sportowców. Po pierwsze, dieta powinna być lekkostrawna. Wykluczone są więc fast foody i inne artykuły zawierające dużo tłuszczu. Po drugie, smażenie i pieczenie należy ograniczyć na korzyść gotowania i pieczenia w folii oraz dań z grilla.