Jaka jest waga właściwa (BMI)?

styczeń 30, 2016 on 12:45 przed południem | In Dieta, Profilaktyka | Komentarze wyłączone

Troska o właściwą wagę jest częstym problemem wielu pacjentów. Istnieje wiele teorii na jej temat, często okazuje się więc, że niełatwo jest odpowiedzieć na pytanie, czy mamy już powody do obaw, czy też zamartwianie się ciągle jeszcze jest wysoce niewskazane. Jednym z bardziej miarodajnych źródeł informacji na temat prawidłowej masy ciała wydaje się więc w tym kontekście wskaźnik BMI.

Wskaźnik Masy Ciała znany też jako wskaźnik BMI jest obliczany poprzez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach poprzez kwadrat wysokości podanej w metrach. Wskaźnik został opracowany z myślą o osobach dorosłych i nie powinien być stosowany w odniesieniu do dzieci. Stworzono go przede wszystkim po to, aby zwiększać szybkość, z jaką wykrywane są te choroby, których objawem jest nadwaga (w tym zwłaszcza cukrzyca), można go jednak wykorzystywać również po to, aby oceniać jakość stosowanej przez siebie diety. Najbardziej pożądane wyniki obliczeń wahają się w granicach od 18,5 do 25 punktów. Poniżej tej granicy można mówić o niedowadze, powyżej zaś – o nadwadze. Wskaźnik BMI przekraczający 30 punktów sugeruje problem otyłości, a jego uzyskanie wymaga jak najszybszych działań zaradczych.

Nadwaga – przyczyny i leczenie

grudzień 31, 2015 on 6:45 po południu | In Choroby, Dieta | Komentarze wyłączone

Nadwaga bardzo często jest kojarzona z dolegliwością, której źródeł należy doszukiwać się w braku sumienności osób borykających się z tym problemem. Jesteśmy przekonani, że wiąże się przede wszystkim ze skłonnością do tuczącego i niezdrowego jedzenia oraz z siedzącym trybem życia. Niejednokrotnie okazuje się, że jest tak w rzeczywistości, okazuje się jednak, że nie jest to jedyne podłoże tego problemu.

Za nadwagę bardzo często odpowiadają problemy z właściwą gospodarką hormonalną, w tym zwłaszcza niedoczynność tarczycy, może być ona przy tym również skutkiem mniej lub bardziej niebezpiecznych dla zdrowia zaburzeń metabolizmu. Bywa także jednym z objawów schorzeń o podłożu psychicznym.

Bez względu na jej przyczyny, leczenie nadwagi powinno odbywać się w następstwie konsultacji z lekarzem i pod jego kierunkiem, zaleca się przy tym szczególnie dużą ostrożność wówczas, gdy w grę wchodzą różnego rodzaju cudowne diety przyspieszające efekty kuracji. Niezmiennie warto mieć na uwadze i to, że w pozbywaniu się zbędnych kilogramów pomaga aktywność fizyczna.

Najpopularniejsze suplementy

listopad 4, 2015 on 7:53 po południu | In Profilaktyka, Suplementy diety | Komentarze wyłączone

Suplementy diety reklamowane są jako rozwiązania, które są w stanie poprawić nie tylko nasz wygląd zewnętrzny, ale również samopoczucie. Ich liczba systematycznie rośnie, coraz częściej możemy więc usłyszeć o swego rodzaju rankingu popularności preparatów tego typu. Po które z nich sięgamy zatem najczęściej?

Listę suplementów diety cieszących się szczególnym powodzeniem otwierają te, które pomagają w walce z nadmiarem kilogramów. Trudno zresztą dziwić się, że wzbudzają zainteresowanie, ich producenci reklamują je bowiem jako rozwiązania, które: przyspieszają przemianę materii, pozwalają na walkę z nawykiem wieczornego podjadania, eliminują nadmiar wody w organizmie, a nawet ułatwiają pozbywanie się cellulitu.

Wcale nie mniejszą popularnością cieszą się preparaty, dzięki którym jesteśmy w stanie zapewnić naszemu organizmowi odpowiednią dawkę żelaza. Reklamy emitowane w mediach przekonują nas o tym, że jego przyswajalność jest coraz mniejsza, a suplementy żelazowe nie tylko poprawiają pamięć i koncentrację, ale również wzmacniają organizm oraz ułatwiają radzenie sobie ze stresem.

Od niedawna modne są również suplementy diety skierowane do mężczyzn, w tym zwłaszcza te, które, zgodnie z zapewnieniami ich producentów, poprawiają witalność, wzmacniają libido i przeciwdziałają problemom z prostatą.

Jak przygotować się do diety?

październik 2, 2015 on 7:41 po południu | In Badania gastrologiczne, Dieta | Komentarze wyłączone

Już sama decyzja o tym, aby przejąć kontrolę nad wagą wydaje się postępowaniem dojrzałym, a tym samym zasługującym na pochwałę. Warto jednak pamiętać o tym, że szanse powodzenia diety są tym większe, im staranniej przygotujemy się do realizacji jej założeń. Warto więc zadać sobie pytanie o to, jakie kroki powinny być przez nas podjęte jeszcze przed zmianą sposobu odżywiania się.

Na pierwszy plan wysuwa się pochwała wiedzy, jest ona bowiem sojusznikiem każdej osoby gubiącej kilogramy. Przed inauguracją odchudzenia warto więc upewnić się, że wiemy wszystko na jej temat i nie mamy wątpliwości odnoszących się do jej założeń i ich realizacji. Jest to czas stawiania pytań i szukania na nie odpowiedzi.
Wskazane jest też przygotowanie najbliższego otoczenia na zmiany, na które się decydujemy. Jego wsparcie zawsze okazuje się niezwykle pomocne, warto przy tym zakładać, że sama dieta nie musi wcale nastrajać nas optymistycznie. W czasie jej trwania możemy być dość drażliwi i skłonni do konfliktów, a najbliżsi mają prawo wiedzieć, jakie jest tego źródło.

Nie wolno też zapominać o konsultacji z lekarzem pierwszego kontaktu. Powinien on zlecić podstawowe badania i ocenić, czy nasz organizm poradzi sobie ze zmianami, jakie chcemy wprowadzić.

Wady i zalety diety Kwaśniewskiego

sierpień 20, 2015 on 4:39 po południu | In Choroby, Dieta | Komentarze wyłączone

Dieta Kwaśniewskiego znana też jako dieta optymalna jest polskim odpowiednikiem znanej na całym świecie diety doktora Atkinsa. Choć niektórzy specjaliści nie ukrywają, że charakteryzuje ją duża szkodliwość dla zdrowia, ciągle jednak mamy do czynienia z rozwiązaniem popularnym, które cieszy się sporym uznaniem wśród osób decydujących się na jej stosowanie.
gastrolog
Największą zaletą diety Kwaśniewskiego jest to, że choć pozwala ona na jedzenie produktów takich, jak choćby smalec, słoninę, śmietanę o dużej zawartości tłuszczu oraz boczek, rzeczywiście umożliwia spory spadek wagi. Osoby, które decydują się na jej stosowanie odnotowują także widoczną poprawę samopoczucia, a do tego w ich krwi jest znacznie mniej glukozy niż zazwyczaj. Posiłki można przygotować z łatwością, a osoby, które do tej pory nie potrafiły zrezygnować z podjadania, teraz obserwują u siebie spadek apetytu.

Niestety, dieta posiada także szereg wad wśród których warto wymienić choćby niedobory witaminy B i C oraz składników mineralnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, niską podaż białkową oraz nadmierną ilość dostarczanych organizmowi nasyconych kwasów tłuszczowych. Dieta jest też dość droga, a jej stosowanie wiąże się z ryzykiem zaistnienia efektu jo-jo, nadmiernym obciążeniem nerek i wątroby oraz odwodnieniem organizmu i zaparciami.

Wskazania i przeciwwskazania używania suplementów

czerwiec 28, 2015 on 11:07 po południu | In Profilaktyka, Suplementy diety | Komentarze wyłączone

Choć suplementy diety cieszą się ogromną popularnością, coraz częściej możemy spotkać się już nie tylko z ich zwolennikami, ale i z osobami przeciwnymi suplementacji. Okazuje się przy tym, że każda z grup potrafi znajdować liczne argumenty wysuwane na poparcie swojego stanowiska.

Zwolennicy suplementów zwracają uwagę przede wszystkim na to, że nasza dieta jest coraz mniej zróżnicowana. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak bardzo jest to niebezpieczne, żyjemy jednak w pośpiechu i łatwo jest nam dojść do wniosku, że zdrowie może znaleźć się na jednym z dalszych miejsc na liście naszych priorytetów.

Suplementy diety nie są tym samym, co odżywianie się we właściwy sposób i nawet ich producenci przestrzegają przed postrzeganiem ich jako trwałych zamienników naturalnych minerałów i witamin. Mogą jednak przyczynić się do tego, że nasz stan zdrowia będzie utrzymywał się na oczekiwanym przez nas poziomie nawet pomimo naszej nieodpowiedzialności.
Przeciwnicy suplementacji zwracają uwagę przede wszystkim na to, że rozwiązanie, które powinno być postrzegane jako tymczasowe, coraz częściej jest uważane za takie, do którego można odwoływać się bez końca.
Tymczasem nieodpowiedzialna suplementacja niszczy organizm zamiast mu pomagać prowadząc do coraz poważniejszych problemów tak z nerkami, jak i kolejnymi odcinkami układu pokarmowego. Może też przyczynić się do tego, że organizm zacznie mieć problemy z wchłanianiem witamin i minerałów w ich naturalnej postaci.

Jak dobrać właściwą dietę?

maj 19, 2015 on 4:20 po południu | In Dieta, Profilaktyka | Komentarze wyłączone

Poszukując źródeł problemów z nadwagą i otyłością w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na niewłaściwą dietę idącą w parze ze złymi nawykami żywieniowymi. Mamy więc podstawę do tego, by podejrzewać, że zmiany w tym zakresie są w stanie przyczynić się nie tylko do spadku wagi, ale i polepszenia się stanu zdrowia. Jak jednak dobrać dietę mając pewność, że przyniesie nam ona więcej korzyści niż strat.
gastrolog

Istnieją pewne założenia sprawdzające się bez względu na to, jakie błędy żywieniowe doprowadziły nas do problemów z utrzymaniem wagi na właściwym poziomie. Dla nikogo tajemnicą nie jest więc to, że powinno się jeść często, ale w niewielkich ilościach, dbać o dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości warzyw i owoców oraz, że jedzenie przed samym snem nie tylko sprzyja tyciu, ale również przyczynia się do problemów z zasypianiem. Stosowanie się do wspomnianych zasad sprawia, że odzyskanie właściwej wagi jest zdecydowanie prostsze niż wówczas, gdy nie podejmuje się wysiłków mających na celu walkę ze złymi nawykami.

Dwudziesty pierwszy wiek jest okresem gwałtownego postępu dokonującego się w naukach medycznych. Coraz więcej wiemy nie tylko o zdrowym żywieniu, ale również o przemianie materii i działaniu układu pokarmowego. Choć więc każdy z nas może samodzielnie opracować dietę umożliwiającą walkę z nadwagą, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem wydaje się skorzystanie w tym celu z pomocy profesjonalisty.

Następne »