Grzybica przełyku

Styczeń 30, 2019 on 4:14 pm | In Choroby, Układ trawienny | Możliwość komentowania Grzybica przełyku została wyłączona

Grzybica przełyku, zwana fachowo kandydozą, dotyka przeważnie osoby z osłabionym układem odpornościowym. Za jej powstanie odpowiadają pasożytnicze grzyby zazwyczaj z rodzajuCandida¸ które to występują u około 40-80 proc. ludzi i należą do fizjologicznej flory przewodu pokarmowego, nie wywołując objawów chorobowych…

Dopiero jednak podczas zaburzeń w funkcjonowaniu układu odpornościowego, grzyb ten zaczyna się rozprzestrzeniać i powodować pierwsze objawy chorobowe.

W blisko połowie przypadków kandydoza przełyku współistnieje razem z grzybicą jamy ustnej.

W grupie ryzyka zachorowania na grzybicę przełyku znajdują się przede wszystkim osoby z obniżoną odpornością, w szczególności chore na AIDS, jak również osoby cierpiące na choroby przewlekłe (np. na cukrzycę, choroby autoimmunologiczne), niedożywione, z niedoborem żelaza oraz witamin A, B1 oraz B2, uzależnione od alkoholu i narkotyków. Na grzybicę przełyku narażone są również osoby zmagające się z chorobami układu pokarmowego (związanymi z zaleganiem w nim treści pokarmowej) oraz osoby przyjmujące przewlekle leki przeciwwrzodowe obniżające pH żołądka. Grzybica przełyku może też się rozwinąć u osób hospitalizowanych na oddziale intensywnej terapii oraz będących po zabiegach chirurgicznych czy badaniu endoskopowym górnej części układu pokarmowego.

Najlepsza dieta dla szczupłych

Grudzień 2, 2018 on 5:24 pm | In Dieta, Układ trawienny | Możliwość komentowania Najlepsza dieta dla szczupłych została wyłączona

gastrologZwykle słowo „dieta” kojarzy się z koniecznością zrzucenia zbędnych kilogramów. W tym przypadku jednak dieta ma dokładnie odwrotny cel.
Dietetycy stworzyli kilka zasad, którymi należy się kierować w przypadku Diety dla osób szczupłych.
I tak:
– należy jeść konsekwentnie (3 główne posiłki i 2 – 3 mniejsze), trzeba przy tym pamiętać o codziennym pożywnym śniadaniu
– zamiast wody pić napoje mleczne, gęste soki owocowe i warzywne,
– ćwiczyć, gdyż aktywność fizyczna stymuluje rozwój tkanki mięśniowej,
– trzeba dbać o stałe godziny posiłków.

W przybraniu na wadze pomogą: tłuszcze, mięso, nabiał, napoje słodzone miodem, potrawy mączne i obfite desery. Apetyt pobudzają również kompoty, soki owocowe ze świeżych owoców, surówki, sałatki, świeże owoce i warzywa.

Zespół Korsakowa

Listopad 30, 2018 on 12:54 pm | In Choroby, Historia, Wątroba | Możliwość komentowania Zespół Korsakowa została wyłączona

W 1887 roku rosyjski psychiatra opisał charakterystyczne symptomy chorobowe zaobserwowane u pacjentów cierpiących na chorobę alkoholową. Opisał, że bieżące percepcje znikają z ich pamięci natychmiast, a ciąg zdarzeń zastępowany jest wymyślonymi historiami, przy czym ich autorzy nie mają pojęcia, że historie te są nieprawdziwe. Korsakow nazwał te konfabulacje pseudoreminiscencjami. Pacjenci z zespołem Korsakowa cierpią zarówno na amnezję następczą, jak i wsteczną. Ponieważ nie są zdolni do tworzenia nowych wspomnień, często nie potrafią ocenić czasu, jaki spędzili w szpitalu, a nawet swojego wieku. Niekiedy nawet nie są świadomi tego gdzie się znajdują.

Zespół Korsakowa występuje często u długoletnich alkoholików, ale nie tylko. Jest on skutkiem braku witaminy B1, zaobserwowano go więc u anorektyków, u pacjentów otrzymujących długotrwałe dożylne odżywianie, a także u cierpiących na uszkodzenie wątroby.

Długoletni alkoholizm może powodować zespół Korsakowa, dlatego że alkohol utrudnia transport tiaminy w układzie żołądkowo-jelitowym. Ponadto uszkodzenie wątroby może powodować niezdolność do magazynowania tiaminy. Tymczasem jest ona istotna dla poprawnego metabolizmu mózgu. Substancje chemiczne w niej zawarte odgrywają ważną rolę w wielu reakcjach zaangażowanych w metabolizm glukozy oraz syntezę neurotransmiterów, w szczególności acetylocholinę.

Dieta na wrzody

Październik 6, 2018 on 9:27 pm | In Chroby żołądka, Dieta | Możliwość komentowania Dieta na wrzody została wyłączona

Wiosną i jesienią nasilają się objawy związane z chorobą wrzodową. Aby uniknąć nieprzyjemnego bólu w nadbrzuszu, należy często jeść pokarmy, które nie pobudzają wydzielania soków żołądkowych.
Wrzodowcy często unikają pokarmów ciężkostrawnych, co niekiedy prowadzi do zubożenia organizmu w niektóre typu białka, witamin i soli mineralnych. Takie postępowanie jest błędne – należy jeść wszystko, ale z umiarem i starannie przyprawione. Potrawy trzeba przyprawiać ziołami (zmielonym kminkiem, majerankiem, koprem włoskim, lubczykiem, natką pietruszki). Można również dodawać do potraw siemię lniane (3 razy dziennie po 1 łyżeczce) oraz sproszkowane nasienie kozieradki. Uzupełnią one ewentualne niedobory witamin oraz pomogą odnowić błonę śluzową przewodu pokarmowego.
W przypadku choroby wrzodowej zabroniony jest alkohol, kakao, palenie papierosów, picie kawy (szczególnie w ziarnkach), mocnej herbaty, napojów gazowanych, fermentowanych i musujących.
W przypadku ostrych bólów należy pić dużo ciepłych napojów, jeść od 6 do 10 małych posiłków, nie spożywać żadnych produktów surowych. Chorzy powinni również pamiętać o następujących zasadach:
– najlepsze są czerstwe pszenne bułki,
– potrawy powinny być miękkie, a po ugotowaniu roztarte tak, aby nie drażniły błony śluzowej,
– pożywienie powinno być pełnowartościowe,
– rezygnacja z potraw smażonych i wywarów mięsnych.
W Diecie dla Wrzodowców można stosować: zsiadłe mleko, dania z jaj i twarogu, gotowane mięso, pulpety z ryb i mięsa gotowane na parze, masło, cukier, miód, kasze, budynie, kisiele oraz surowe soki z owoców i warzyw. Polecany jest szczególnie sok ze świeżej kapusty i marchwi, pity 1 – 2 razy dziennie przez miesiąc.

Dieta jogurtowa

Wrzesień 2, 2018 on 11:52 am | In Dieta | Możliwość komentowania Dieta jogurtowa została wyłączona

W odróżnieniu od większości diet ma więcej plusów niż minusów. Bowiem jogurty z żywymi kulturami bakterii łagodnie przyspieszają trawienie i przemianę materii. Nie powodują znienawidzonego efektu jo-jo. Są bogate w witaminy, fosfor, wapń oraz łatwo przyswajalne białko.
Dietę stosuje się przez 14 dni. W tym czasie można schudnąć 5 – 6 kg. Zawiera 100 – 1200 kcal. Można ją powtarzać co miesiąc.
Polecane są wszystkie rodzaje jogurtów: zarówno naturalne odtłuszczone i o obniżonej zawartości tłuszczu, jak i owocowe o zwykłej zawartości tłuszczu. Muszą jednak posiadać żywe kultury bakterii! Jemy je 3 – 4 razy dziennie w połączeniu z owocami, warzywami i różnymi rodzajami pieczywa.
Odchudzająca moc jogurtów wiąże się przede wszystkim z dwiema witaminami: B2, która spala tłuszcz i B12, która dba o zdrowy żołądek i jelita.

Przykładowy jadłospis (do wyboru)
Śniadanie
– 150 g jogurtu owocowego z otrębami lub muesli, grejpfrut, średni świeży banan
– 150 g jogurtu poziomkowego, 1 kromka chleba posmarowana cienko dżemem lub marmoladą, pół grejpfruta
– koktajl jogurtowo – buraczkowy z koperkiem
Obiad
– marchew, brokuły, groszek, fasola ugotowane na parze, szklanka ryżu ugotowanego na sypko i polanego jogurtem naturalnym, garść natki pietruszki
– 200 g pstrąga lub dorsza gotowanego w jarzynach, surówka z kiszonej kapusty, marchewki i jabłka
– zapiekanka ziemniaczana z 15 g piersi z kurczaka lub fileta rybnego
Kolacja
– chłodnik litewski
– twarożek ze 100 g chudego białego sera i zmieszanego ze 150 g jogurtu owocowego, sałatka z jajka na twardo, 100 g ugotowanych brokuł, połówki papryki i średniej czerwonej cebuli
– sałatka owocowa z kiwi, różowego grejpfruta, jabłka, pomarańczy.

Dieta Kliniki Mayo

Sierpień 2, 2018 on 5:22 pm | In Dieta, Profilaktyka | Możliwość komentowania Dieta Kliniki Mayo została wyłączona

Omawiana dieta prowadzi do szybkiego spadku wagi (ok. 5 kg w ciągu 2 tygodni), ale jest bardzo monotonna. Jej podstawą są jajka i warzywa.
Przez pierwszy tydzień jemy od 4 do 6 jajek dziennie, popijając je 2 litrami płynów (kawy, herbaty, niegazowanej wody mineralnej, herbatek ziołowych). Jajka spożywamy w połączeniu z warzywami, które dostarczają organizmowi niezbędnych minerałów i witamin. Warzywa zawierają też błonnik, który warunkuje ruchy robaczkowe (perystaltyczne) jelit. Błonnik ułatwia wypróżnianie, eliminuje zaparcia, usuwa kwasy, metale ciężkie i wolne rodniki. Spotykamy go w chlebie razowym, warzywach, otrębach, grubych kaszach, świeżych owocach. Te ostatnie jednak są zabronione w Diecie Kliniki Mayo. Podobnie jak produkty zbożowe.

Niektórzy fizjolodzy żywienia uznają Dietę Kliniki Mayo za niekorzystną dla ludzkiego organizmu. Przede wszystkim uboga jest małokaloryczna i prowadzi do niedoboru składników mineralnych i witamin. Uzyskiwany błyskawiczny spadek wagi, powoduje zmęczenie i osłabienie organizmu.

Przykładowy jadłospis na I tydzień:
Śniadanie
– 2 jajka na twardo, filiżanka kawy
Obiad
– 2 jajka na twardo, 200 g ugotowanych warzyw
Kolacja (do wyboru)
– 2 jajka na twardo, 3 liście sałaty z odrobiną oliwy z oliwek
– 150 g pieczonego mięsa, główka sałaty z sokiem cytryny
Przykładowy jadłospis na II tydzień:
Śniadanie
– 1 kromka chrupkiego pieczywa, filiżanka kawy
Obiad
– 150 g mięsa smażonego, 150 g startej marchewki z sokiem z cytryny
Kolacja
– 2 jajka na twardo, 150 g jogurtu
– 100 g chudej szynki, 150 g jogurtu.

Dieta na potencję

Lipiec 30, 2018 on 11:00 am | In Dieta, Profilaktyka | Możliwość komentowania Dieta na potencję została wyłączona

Już w Starożytności odkryto, że niektóre pokarmy zwiększają popęd seksualny. Przykładowo Chińczycy od stuleci polecają żeń – szeń.

Osoby często uprawiające seks powinny zaopatrywać swój organizm w większe ilości białka – zawarta w nich arginina odpowiada za jakość spermy. Popęd zwiększają również: mięsa drobiowe, podroby, owoce morza (zawierają dużo cynku odpowiadającego za zwiększenie poziomu testosteronu), ryby (szczególnie sandacz i łosoś), orzechy, pestki słonecznika i dyni, warzywa w postaci marchewki, fasoli, szparagów, selera, pomidorów, pora, pietruszki, bakłażanów, czosnku, karczochów, brokuł, papryki i trufli.

Za afrodyzjaki wspomagające męską potencję uważa się powszechnie: czekoladę, chrzan, zioła i przyprawy (dziurawiec, imbir, lubczyk, chili, gałka muszkatołowa, papryka słodka i ostra, pieprz: wszystkie kolory (zielony, biały, czarny i różowy), kardamon, bazylia, anyż, cynamon, wanilia, goździki, jałowiec, cząber.

W grupie produktów odbierających ochotę na seks znalazło się: białe pieczywo, zwłaszcza bułki, tłuste potrawy i sosy, również czerwone mięso oraz mocna herbata i kawa (szczególnie słodzona). Szczególna uwagę należy zwrócić na alkohol, który spożyty w nadmiarze zamiast pobudzić – uśpi. Niewskazane są szampany i wina musujące. Dietetycy polecają natomiast czerwone wino.

Następna strona »